E-Ticaret’in Gereklilikleri

e-ticaret

Türkiye’de e-ticaretin büyüme hızı yıllık bazda  ortalama %33 seviyesine ulaşmış durumda. Bu son 5 yılın ortalaması. 2018 yılını kıyas için kullanırsanız bir önceki yıla göre %42 gibi çok ciddi bir seviyede artış göstermiş bulunuyor. bu her yıl daha büyük bir ivme artacaktır. Ta ki doyum noktası olan; güvenliğin, müşteri memnuniyetinin ve kandırmacaya dayalı sömürünün bittiği zamana kadar. En büyük e ticaret platformlarından en küçük hacimli olanlara kadar genel sorunlar var ülkemizde. İlk öne çıkanlar, hala patron kafasıyla yönetilen koca koca işletmelerin var oluşu. Bunlar hala bakkal idare eder gibi hiç bir uzmanlığa değer vermeden, hiç bir metriği öğrenip anlamadan gün sonu kasa raporuna bakarak; çalışanlarını azarlayabilen yoz tiplerin açtığı sorunların birincisidir. Bu tip patron kafasından ötürü, firma dijital dönüşümü dolayısı ile büyümeyi ve karlılığı bir türlü sağlayamazlar. Bu tür işletmelerin ilk kurtuluşu bu patron yönetiminden kurtulmaktır.

Yönetim Sorunları

Benzer biçimde bu dönüşüme kendisinin ayak uyduramayacağını ve dolayısı ile bu işi bilenlerin yönetmesi gerektiğini anlayan iyi niyetli patronlara inat; işi bilen yönetici sıfatıyla ahbap çavuş ilişkisine prim veren, kendi cebini doldurmaya kendini adamış sıfatı yönetici, iş karakteri biçimsiz olan şahıslar nedeniyle sorun yaşayan işletmelerimiz var. Bu örnek Türkiye’de çok daha fazla sayıda ve özellikle büyük işletmelerin en büyük dertleri arasında. Tek sorun, böyle bir derdinin olduğunu işletme sahibi yada ortakları vb. bu durumun farkında olamıyor. Yöneticilerinin söylediği metrikler onlar için yeterli geliyor. Ülkenin ekonomik durumu, konjonktürü, siyasi ve dış ilişkiler… Birinin ortaya çıkıp, aslında sizin markanıza dijitalde hiç yatırım yapılmıyor. Var olan bütçeleriniz boşa akıtılıyor. Sizin yöneticileriniz eşini dostunu büyütmekle meşgul. Bir düşünelim; her gelen e-ticaret yöneticisi, kendi tanıdığı firmaya alt yapı siparişi veriyor. Alt yapı umursuzca değişiyor. Tasarım keza aynı şekilde. Mobil uygulama bile bu umursuzluğa uğrayabiliyor. Teknik olarak sebep ne?

Yetersizlik

Elbette gerçek bir yetmeme durumu varsa ortada bu işin doğası gereği alt yapı değiştirilmelidir. Hangi platformda olursa olsun. Ve fakat tüm kurallara uyularak, geçiş aşamalarının sorunsuz olması sağlanmalıdır. Yoksa kaş yaparken göz çıkarmak sözü gerçek olur.

alışveriş reklamları
E-Ticaret senaryoları

Bu durumların tümünde, umursanmayan hatta peşkeş çekilen dijital süreçlerin performansını, kontrol ve optimize eden süreç; performans pazarlaması sona itiliyor. Öteleniyor. Oysaki en üstten en alt kademeye kadar, yöneticilerinde var olan hedeflerinin sağlanması için gerekli olan tek mecra dijitaldir. Dijital de ise resmin bütününü görebilecek seviyede bir performans pazarlaması yapılabilmelidir. Markanın ne olduğunu bilen, marka yatırımının,  kullanıcıların, oturumların, hizmetin/ürünün, teknik anlamda dijital orkestra içerisindeki her bir enstrümanın tam olarak ne olduğunu bilen bir performans yatırımı, gün sonu kasa raporuna bakan patronu da, ahbap çavuş ilişkine iş paslayan yöneticiyi de fazlası ile tatmin edecek ve susturacaktır. Gerçek anlamda bir performans pazarlama süreci, hakimiyeti pazarlama uzmanına aktarabilir. Böyle bir gücü her zaman vardır.

Peki ne yapmak gerek?

EFZEN ekibi olarak e-ticaret dosyası, dolayısı ile bir yazı dizisi başlatıyoruz. Eş dost ayrımı olmadan, hangi alt yapı neler sağlıyor, hangilerinde neler eksik öncelikle buradan başlayacağız. Hiç bir anlatım sözel kalmayacak. Her iddianın gerçekliği ekran görüntüleri ile beraber kanıt olarak sunulacaktır. Buradan yola çıkarak belki alt yapı sağlayıcıları kendi eksiklerini giderme yoluna gidebilirler.

Bu yazı dizisi ile paralel, pazarlamanın süreçlerine, metriklerine, getiri ve götürü kısımlarına odaklanacağız. Şu unutulmamalıdır: her işin bir uzmanlığı vardır. İlk uzmanlık ise yaptığımız işe odaklanmaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir